آنفلونزای کتو: نشانه ها و روش های بهبود آن
نوشته شده توسط : sibesalamati

آنفلونزای کتو: نشانه ها و روش های بهبود آن

 

رژیم غذایی کتوژنیک در میان افراد برای کاهش وزن و بهبود سلامتی از اهمیت و محبوبیت زیادی برخوردار شده است. این رژیم غذایی کربوهیدرات بسیار اندک، چربی بالا و پروتئین متوسطی دارد. با اینکه چنین رژیم غذایی برای بیشتر افراد امن در نظر گرفته می شود اما ممکن است برخی از عوارض جانبی را نیز به همراه داشته باشد. آنفلونزای کتو یکی از واژه هایی است که برای توصیف نشانه های تجربه شده در آغاز رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این شرایط مجموعه ای از نشانه هاست که برخی از افراد در ابتدای رژیم غذایی کتوژنیک تجربه می کنند. استفاده از رژیم غذایی با کربوهیدرات اندک می تواند تغییر بزرگی برای بدن باشد. در این شرایط بدن نیاز به زمان برای انطباق خود با شرایط جدید دارد. برای برخی از افراد این دوره تغییری می تواند بسیار دشوار باشد. نشانه های آنفلونزای کتو ممکن است در عرض چند روز آغاز شود . این نشانه ها از فردی به فرد دیگر متغیر خواهد بود. با اینکه برخی از افراد چنین رژیمی را بدون عارضه جانبی دنبال می کنند اما برخی ممکن است نشانه های زیر را داشته باشند:

– حالت تهوع
– استفراغ
– یبوست
– اسهال
– سردرد
– تحریک پذیری
– ضعف
– گرفتگی عضلانی
– سرگیجه
– درد شکم
– تمرکز ضعیف
– درد عضلانی
– مشکل در خواب
– هوس خوردن مواد شیرین

این نشانه ها توسط افرادی که رژیم غذایی کتوژنیک را آغاز کرده اند گزارش شده است.

 

روش هایی برای کاهش نشانه های موجود

آنفلونزای کتو می تواند حس بدی را در افراد ایجاد کند. خوشبختانه روش های زیادی برای کاهش این نشانه ها وجود دارد.

آب کافی بنوشید:

نوشیدن آب کافی برای داشتن سلامت کامل در بدن ضروری است و می تواند به کاهش نشانه ها کمک کند.

رژیم غذایی کتوژنیک باعث از بین رفتن سریع ذخیره آب در بدن می شود و خطر کمبود آب را افزایش می دهد.

از انجام دادن تمرینات ورزشی شدید پرهیز کنید:

با اینکه ورزش برای سالم ماندن ضروری است اما تمرینات ورزشی شدید در این شرایط باید کنار گذاشته شوند. خستگی و گرفتگی عضلانی، درد و ناراحتی شکمی در هفته های اول این رژیم رایج هستند و بهتر است به بدن استراحت داده شود.

الکترولیت ها را جایگزین کنید:

جایگزین کردن الکترولیت های رژیمی غذایی برای کمک به کاهش نشانه های چنین شرایطی می تواند مفید باشد. زمانی که رژیم غذایی کتوژنیک را دنبال می کنید سطح انسولین در بدن کاهش پیدا می کند. زمانی که سطح انسولین کاهش پیدا کرد، کلیه ها سدیم اضافی از بدن آزاد می کنند. در این رژیم معمولا مصرف مواد غذایی که پتاسیم بالایی دارند محدود می شود. مصرف این مواد مغذی برای بدن بسیار ضروری است. قرار دادن غذاهای غنی از پتاسیم همچون سبزیجات با برگ سبز و آووکادو می تواند روش عالی برای جبران این کمبود باشد.

خواب کافی داشته باشید:

خستگی و تحریک پذیری جزو نشانه های رایج این شرایط محسوب می شود. کمبود خواب باعث می شود سطح هورمون استرس کورتیزول در بدن افزایش پیدا کند و تاثیر منفی بر روی خلق و خود بگذارد. اگر در خوابیدن مشکل دارید نکات زیر را دنبال کنید:

– مصرف کافئین خود را کاهش دهید: کافئین محرکی است که می تواند تاثیر منفی بر روی خواب داشته باشد.

– نور اتاق را کاهش دهید: تلفن همراه، رایانه تلویزیون را خاموش کنید و محیط را تاریک نمایید

– دوش بگیرید: اضافه کردن نمک اپسوم و روغن ضروری اسطوخودوس می تواند شما را ارام سازد

– زود از خواب بیدار شوید: بیدار شدن در صبح زود می تواند الگوی خواب را نرمال کند.

مطمئن شوید چربی و کربوهیدرات کافی می خورید:

استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک می تواند هوس خوردن غذاهایی همچون نان، کوکی و پاستا را افزایش دهد.با اینحال خوردن چربی کافی می تواند به کاهش این هوس کمک کند و شما را سیر نگه دارد. افرادی که نمی توانند خود را با این رژیم منطبق سازند بهتر است به جای حذف یکباره کربوهیدرات ها، اینکار را به صورت تدریجی انجام دهند.

 

چرا برخی از افراد چنین نشانه هایی را تجربه می کنند؟

افراد به شیوه متفاوتی خود را با رژیم غذایی کتوژنیک منطبق می سازند. با اینکه برخی از افراد هفته ها چنین نشانه هایی را تجربه می کنند برخی از آن ها ممکن است بدون هیچ عارضه ای بتوانند از این رژیم استفاده کنند. نشانه هایی که افراد تجربه می کنند به نحوه تطبیق بدن با منبع سوخت جدید مرتبط است. معمولا کربوهیدرات ها انرژی بدن را به شکل گلوکز تامین می کنند. زمانی که مقدار کربوهیدرات ها کاهش پیدا می کند بدن کتون را به جای گلوکز می سوزاند. افرادی که معمولا کربوهیدرات های زیادی مصرف می کنند ممکن است در ابتدای این رژیم با مشکل مواجه شوند.

 

این شرایط چقدر طول می کشد؟

خوشبختانه چنین نشانه هایی بعد از چند هفته بهبود پیدا می کند. با اینحال برخی از افراد ممکن است در انبطاق خود با چنین رژیمی زمان دشواری را سپری کنند. برای این افراد نشانه ها ممکن است چندین هفته طول کبشد. خوشبختانه وجود این نشانه ها به تدریج کاهش پیدا می کند.

 

چه کسانی باید از رژیم غذایی کتوژنیک اجتناب کنند؟

اگرچه این رژیم غذایی برای بیشتر افراد امن است اما نمی تواند برای هر فردی مناسب باشد.

به عنوان مثال رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است برای زنان باردار یا شیرده ، کودکان و نوجوانان مناسب نباشد . علاوه بر این، چنین رژم غذایی باید توسط افرادی که بیماری های خاصی همچون بیماری کلیوی، بیماری کبدی یا بیماری پانکراس دارند نادیده گرفته شود. افراد مبتلا به دیابت باید قبل از اتخاذ این رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنند. همچنین این رژیم برای افرادی که حساسیت شدید به کلسترول رژیمی غذایی دارند مناسب نیست.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: