خواص به لیمو برای سلامتی
نوشته شده توسط : sibesalamati

خواص به لیمو برای سلامتی

 

مزایای شگفت انگیز به لیمو در برگیرنده توانایی آن برای محافظت از عضلات، کاهش التهاب، افزایش قدرت سیستم ایمنی، تسکین دردهای شکم، کاهش تب، تسکین اعصاب و از بین بردن احتقان است. این ماده و چای به لیمو برای کاهش وزن برای کار می رود.

به لیمو چیست؟

اگرچه به لیمو بومی آمریکای جنوبی است اما به طور گسترده در سایر قسمت های جهان نیز کشت می شود این موضوع به خاطر اثرات پزشکی قدرتمند و سایر مزایایی است که گیاه به لیمو دارد. این گیاه بوی قوی شبیه لیمو دارد و زمانی که برگ ها یا گل های آن لمس می شود این بو شدیدتر می گردد. بوته این گیاه می تواند به دو الی سه متر ارتفاع برسد و گل های بنفش و سفید کوچکی دارد. این ماده در اصل برای طعم بخشی به غذاها به خصوص مرغ و ماهی استفاده می شود اما در سالاد، سس، مربا و سایر نوشیدنی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با اینحال، کاربردهای سنتی به لیمو به عنوان یک گیاه دارویی به سال های دور باز می گردد. این روزها تحقیقات انجام شده ترکیبات بسیار منحصر به فردی در این گیاه پیدا کرده اند که همین امر موجب می شود یک ماده عالی برای سلامت انسان باشد. روغن ضروری به لیمو زمانی که از آن استخراج می شود در برگیرنده غلظت بالایی از ترکیبات انتی اکسیدانی قدرتمند خواهد بود. رایج ترین کاربرد به لیمو به عنوان یک چای گیاهی است که مصرف آن هم می تواند مزایای بسیار زیادی برای بدن انسان داشته باشد. برگ های به لیمو را می توان خشک کرد و سپس برای مزایای آن دم کرد و به صورت چای مصرف نمود.

 

مزایای به لیمو برای سلامتی

خوب اجازه دهید نگاه دقیق تری به مزایای این گیاه برای سلامتی انسان ها داشته باشیم.

کاهش وزن:

اگرچه چای سبز برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بیشتر توصیه می شود اما به لیمو نیز در این شرایط مفید خواهد بود. این گیاه تنها دو کالری برای هر وعده مصرفی دارد و سرشار از ترکیبات طبیعی است که بر روی بدن اثر می گذارد و می تواند هوس خوردن مواد غذایی را کاهش دهد و مانع از خوردن تنقلات بین وعده های غذایی گردد. همچنین این گیاه تاثیر متابولیکی قدرتمندی بر روی بهینه سازی فرآیندهای متعدد در بدن دارد.

تقویت عضلات:

این گزینه یکی از منحصر به فرد ترین مزایای به لیمو محسوب می شود و چیزی است که در چای ساده نمی توان آن را پیدا کرد. زمانی که از چای به لیمو به عنوان مکمل ورزشی استفاده می کنید، انتی اکسیدان های قدرتمند در آن اسیب وارد شده به عضلات در طول تمرین ورزشی را بدون مهار کردن توسعه حجم عضلات دیگر و افزایش قدرت بدنی، کاهش می دهد. همین امر باعث می شود چای به لیمو برای افرادی که تمرینات ورزشی انجام می دهند یک گزینه عالی باشد.

کاهش التهاب:

آرتروز و اسیب ها می تواند بر روی مفاصل اثر منفی داشته باشد. با افزایش سن و زمانی که آسیب می بینیم، بازیابی قدرت مفاصل کمی دشوار می شود زیرا مفاصل به طور مستمر در حال استفاده هستند و زمان برای درمان مناسب آن وجود ندارد. به لیمو می تواند درد و التهاب مفاصل را برای بیماری های مرتبط با مفاصل کاهش دهد. این موضوع در اصل به خاطر سطح آنتی اکسیدان هایی است که در این گیاه یافت می شود.

افزایش قدرت سیستم ایمنی:

استرس اکسیداتیو نتیجه فعالیت رادیکال های آزاد و حضور آن در اندام های بدن است که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و بیماری های مزمنی را ایجاد می کنند. تحقیقات نشان داده اند که به لیمو می تواند سطح استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش دهد و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.

کمک به هضم و گوارش:

چای به لیکو خاصیت تسکین بخشی دارد و به طور سنتی برای تسکین دردهای شکمی و سوء هضم در فرهنگ های مختلف استفاده شده است. این گیاه خاصیت ضد اسپاسمی دارد و می تواند شکم را آرام کند و گرفتگی و نفخ را کاهش دهد. همین امر موجب می شود این گیاه برای مشکلات معده ای مفید باشد.

چای به لیمو به تنظیم اشتها کمک می کند و باعث می شود جذب مواد مغذی بهبود یابد.

کاهش تب:

در طب آمریکای جنوبی، به لیمو به عنوان کاهش دهنده تب استفاده می شود.

کاهش اضطراب:

ترکیبات انتی اکسیدانی موجود در به لیمو می تواند بر روی تعادل هورمونی در بدن نیز اثر بگذارد. اگرچه این اثر زیاد بزرگ نیست اما می تواند یک نوشیدنی ارام بخش باشد و ذهن و اعصاب را ارام کند و استرس مزمن را بکاهد.

درمان احتقان:

یکی دیگر از مزایای به لیمو خواص قدرتمند آن برای درمان احتقان است. این موضوع بدین معنی است که نوشیدن چای به لیمو می تواند احتقان و گرفتگی موجود در دستگاه تنفسی را کم کند و از بلغم و مخاط موجود در این سیستم بکاهد. بلغم می تواند مکانی برای جمع شدن باکتری ها و سایر پاتوژن ها باشد. به همین خاطر نوشیدن چای به لیمو به خلاص شدن از این مواد کمک می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

 

هشدار

اگرچه به لیمو اثرات مثبت فراوانی دارد اما برخی از افراد درماتیت خفیفی را به عنوان یک واکنش آلرژیک به این گیاه نشان می دهند. همچنین اگر از بیماری های کلیوی رنج می برید مواد تشکیل دهنده فعال موجود در آن می تواند شرایط شما را بدتر کند. پس از مصرف آن پرهیز کنید و با پزشک خود مشورت نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 1 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: