خوردن دانه هندوانه چه مزایایی برای بدن دارد؟
نوشته شده توسط : sibesalamati

خوردن دانه هندوانه چه مزایایی برای بدن دارد؟

 

دانه هندوانه یکی از موادی است که می توانید آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید. به کمک این دانه ها می توانید طیف وسیعی از پروتئین ها و مواد مغذی را وارد بدنتان کنید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که یک شب دانه ها را در آب خیس کنید . چند روز منتظر باشید تا دانه ها کمی جوانه بزنند. بعد از آن، می توانید دانه های هندوانه را زیر نور خورشید یا در فر خشک کنید. مزایای دانه هندوانه بسیار زیاد است. این مزایا در برگیرنده تقویت سیستم ایمنی، تقویت قلب، بهبود عملکرد مغز است. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای دانه هندوانه را با هم مرور می کنیم.

 

باعث ترویج سلامت قلب می شود:

منیزیم موجود در دانه هندوانه می تواند به سلامت قلب منجر شود. این ماده به تنظیم عملکرد طبیعی قلب کمک می کند و فشار خون را تنظیم می نماید. مزایای مفید این ماده بر روی قلب می تواند به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن باشد. دانه ها منبع غنی از ماده ای به نام سیترولین هستند که می توانند فشار خون را کاهش دهند و از قلب محافظت کنند. دانه هندوانه سرشار از روی است و همین ماده نقش کلیدی در سلامت قلب بازی می کند. این ماده می تواند مسیری که کلسیم در سلول های قلبی حرکت می کند را بهبود ببخشد. این موضوع بسیار مهم است زیرا کلسیم اضافی می تواند به نارسایی قلبی منجر شود.

 

سیستم ایمنی را تقویت می کند:

دانه هندوانه به خصوص گونه تفت داده شده آن سرشار از آهن خواهد بود که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. ویتامین B موجود در این دانه ها نیز می تواند به چنین شرایطی کمک کند. منیزیم موجود در دانه هندوانه ارتباط قدرتمندی با عملکرد سیستم ایمنی دارد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد کمبود منیزیم می تواند به عملکرد نادرست سیستم ایمنی منجر شود. منیزیم نقش محافظتی در واکنش های آلرژیک دارد.

 

باروری مردان را بهبود می بخشد:

روی موجود در دانه های هندوانه برای سیستم تولید مثل مردان بسیار مهم است. بر اساس مطالعات انجام شده مکمل روی می تواند کیفیت اسپرم در باروری مردان را بهبود ببخشد. مواد معدنی همچون روی نقش مهمی در باروری مردان دارند . دانه های هندوانه منبع خوبی از منگنز هستند. مطالعات نشان می دهد سطح پایین منگنز می تواند به ناباروری منجر شود.

 

به درمان دیابت کمک می کند:

بر اساس مطالعات انجام شده، دانه های هندوانه نقش مثبتی بر روی تجمع ذخیره های گلیکوژن دارند و می توانند به درمان دیابت کمک کنند. عصاره این دانه ها به عنوان مواد ضد دیابتی شناخته شده اند و می توانند در این شرایط مفید باشند. برخی از مطالعات نشان می دهد مصرف اندک منیزیم در رژیم غذایی می تواند به توسعه دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک کمک کند. روی موجود در این دانه ها نیز می تواند بر روی کنترل قند خون مفید باشد. مواد معدنی در فعالیت انسولین و متابولیسم کربوهیدرات ها نقش مهمی دارند. باور بکنید یا نه، کمبود روی در کشورهای متعددی رو به رشد است و در این کشورها سطح ابتلا به دیابت نیز افزایش یافته است.

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف بالای روی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان مرتبط است. با اینحال باید توجه داشته باشید که پاسخ افراد به روی متفاوت خواهد بود. پس قبل از مصرف هر ماده ای که در برگیرنده روی است با پزشک خود مشورت کنید.

 

سلامت مغز را بهبود می بخشد:

منیزیم موجود در دانه هندوانه به حافظه افراد کمک می کند. این ماده می تواند با از دست دادن حافظه در پیری مبارزه کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد درمان مبتنی بر منیزیم می تواند کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن را کمتر کند. سطح اندک منیزیم نیز با آلزایمر مرتبط است. مطالعات نشان می دهد درمان بیماران مبتلا به دمانس به منیزیم می تواند حافظه شان را بهبود ببخشد. این ماده معدنی می تواند مکانیسم های بیوشیمیایی متعددی که برای عملکرد اعصاب مهم هستند را بهبود ببخشد.سطح بالای روی در بدن نیز می تواند ارتباط بین اعصاب در مغز را بهبود ببخشد.

 

سلامت گوارشی را بهبود می بخشد:

منیزیم موجود در دانه های هندوانه آنزیم هایی را فعال می کنند که به بدن کمک می کند مواد مغذی را جذب نماید. اینکار بدن را قادر می سازد مواد غذایی را بهتر تجزیه و هضم نماید. این ماده همچنین به تولید و انتقال انرژی در طول هضم کمک می کند. کمبود منیزیم می تواند به گوارش ضعیف منجر شود. کمبود روی هم با اختلالات گوارشی مرتبط است.

 

دانه های هندوانه چه مزایایی برای موهای شما دارند؟

در ادامه برخی از این مزایا را با هم مرور می کنیم.

باعث تقویت موها می شود:

منیزیم علاوه بر تقویت موها نقش مهمی در پیشگیری از شکستگی موها دارد و باعث رشد آن ها می شود. سطح پایین منیزیم می تواند ریزش موها را تسریع کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هر هفت سال مو وارد فرآیند تغییری می شود و مصرف منیزیم کافی به سلامت موها کمک می کند. روی نیز از نابودی فولیکول های مو پیشگیری می کند.

 

دانه های هندوانه چه تاثیری بر روی پوست دارند؟

پوست را پاکسازی می کند و سلامت آن را بهبود می بخشد:

منیزیم موجود در این ماده می تواند ظاهر کلی پوست را بهبود ببخشد. این ماده آکنه را کاهش می دهد و سایر مشکلات پوستی را بهبود می بخشد. حساسیت پوستی همچون اگزما نشانه کمبود منیزیم در بدن است. کمبود منیزیم در بدن باعث ایجاد هیستامین می شود و همین امر به خارش پوست منجر می گردد. سطح پایین منیزیم می تواند اسیدهای چرب بر روی پوست را کاهش دهد و رطوبت آن را کمتر نماید. همین موضوع باعث ایجاد التهاب و خشکی پوست می شود.





:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 1 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: