چه چیزی باعث می شود نوک پستان تیره رنگ شود؟
نوشته شده توسط : sibesalamati

چه چیزی باعث می شود نوک پستان تیره رنگ شود؟

 

پستان فرد ممکن است در طول زمان به خاطر رویدادهای طبیعی همچون بلوغ یا بارداری تغییر کند. نوک پستان تغییر رنگ نمی دهد اما ناحیه دایره مانند اطراف آن ممکن است با تغییر رنگ مواجه شود. بیشتر اوقات تغییر رنگ در ناحیه نوک پستان بی خطر است. با اینحال مواقعی وجود دارد که این تغییر رنگ می تواند خطرناک باشد و به توجه پزشکی نیاز داشته باشد. علل سیاه شدن این قسمت در برگیرنده موارد زیر است:

– داروهای ضد بارداری خوراکی
– بلوغ
بارداری
– موهای اطراف نوک پستان
– قاعدگی
– شیردادن به نوزاد
سرطان

در ادامه علل بروز این شرایط را با هم مرور می کنیم.

داروهای ضد بارداری خوراکی:

قرص های کنترل بارداری در برگیرنده نسخه های مصنوعی از هورمون های استروژن و پروژسترون هستند. مصرف این قرص ها می تواند به پیشگیری از بارداری های ناخواسته کمک کند. چنین داروهایی بر روی بدن تاثیر می گذارند و سطح هورمون ها را تغییر می دهند. آن ها ممکن است ناحیه اطراف نوک پستان را سیاه کنند. در این شرایط باید مصرف قرص متوقف شود و با یک پزشک مشورت گردد.

بلوغ:

سطح استروژن بدن فرد در طول بلوغ زمانی که تخمدان ها هورمون آزاد می کنند افزایش پیدا می کند. این افزایش باعث توسعه و رشد سینه ها می شود. نوک پستان می تواند متحمل تغییراتی شود که معمولا در برگیرنده سیاه شدن نوک سینه است.

بارداری:

زمانی که جنین در رحم رشد پیدا می کند سینه ها نیز رشد پیدا می کنند. بدن استروژن و پروژسترون اضافی تولید می کند تا پستان مادر بتواند شیر کافی تولید نماید. این تغییرات در سینه می تواند بر روی رنگ نوک پستان نیز اثر بگذارد. ممکن است فرد در طول بارداری متوجه شود که سینه هایش زخمی و متورم شده است. نوک سینه ها نیز تیره تر می شود. تغییر رنگ نوک پستان در طول بارداری موقتی است. بعد از بارداری و شیردهی این قسمت دوباره روشن تر می شود.

شیر دادن به نوزاد:

همانطور که در قسمت های قبلی نیز بیان کردیم شیر دادن به نوزاد می تواند تغییرات زیادی در بدن ایجاد کند. یکی از این تغییرات تیره تر شدن نوک پستان است. دانشمندان بر این باورند که ناحیه اطراف پستان برای اینکه به نوزاد کمک کند سینه مادر را تشخیص دهد تیره تر می شود. اما نوسانات هورمونی که تولید شیر را ایجاد می کند نیز می تواند باعث ایجاد چنین تغییر رنگی شود. نوزادان دید ضعیفی دارند و نوک پستان تیره تر به آن ها کمک می کند منبع تغذیه خود را پیدا کنند.

موهای اطراف نوک پستان:

برخی از زنان در اطراف نوک پستان خود موهای ریزی دارند. این موهای ریز تیره تر از سایر موهای موجود در بدن است. موهای تیره می تواند ظاهر نوک پستان را تیره تر شود.

قاعدگی:

قاعدگی بخش طبیعی از چرخه تولید مثل زنان است. تخمدان ها در این شرایط برای باروری تخمک آزاد می کنند. سینه ها نیز در بخش های مختلف چرخه قاعدگی ممکن است با تغییر رنگ مواجه شود. این تغییرات بدین خاطر رخ می دهد که چرخه قاعدگی به خاطر تغییر در هورمون ها ایجاد می شود. سینه ها نیز در طول تخمک گذاری تغییر رنگ می دهند. سینه ها ممکن است حساس به لمس باشند یا متورم گردند. در این شرایط افراد ممکن است با تیره تر شدن نوک پستان مواجه گردند.

سرطان:

بیماری پاژه، شکل نادری از سرطان است که در ناحیه نوک پستان آغاز می شود . نشانه های اولیه این بیماری در برگیرنده تیره تر شدن ناحیه نوک پستان است ولی نشانه ها و علائم دیگری نیز دیده می شود.

– نوک پستان صاف شده
– ترشحات زردرنگ یا خون آلود از نوک پستان
– پوسته پوسته شدن اطراف نوک پستان
– خارش در اطراف نوک پستان

افراد ممکن است این نوع سرطان را در هر بازه زمانی از زندگی خود بعد از بلوغ تجربه کنند. با اینحال بروز چنین شرایطی در کهنسالان رایج تر از افراد جوان است. اگر فردی نشانه سرطان داشته باشد باید با پزشک مشورت نماید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد تغییرات طبیعی در نوک پستان و خود پستان را در طول زندگی خود تجربه می کنند. بیشتر رویدادهای زندگی همچون قاعدگی، بارداری و شیردهی می تواند باعث تیره تر شدن نوک پستان شود. با اینحال اگر موارد زیر را در این ناحیه مشاهده کردید حتما با پزشک مشورت کنید:

– پوسته پوسته شدن
– تغییر رنگ در یکی از سینه ها
– خارش
– قرمزی
– برآمدگی

اگر فردی به بارداری خود مشکوک بود می تواند با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کند.

 

نتیجه گیری

نوک پستان به طور طبیعی در طول زمان تغییر رنگ می دهند و این موضوع به خاطر رویدادهای بیولوژیکی مختلف است. تغییر رنگ نباید شما را زیاد نگران کند. بعد از مدتی ممکن است رنگ نوک پستان ها به حالت طبیعی خود باز گردد. با اینحال اگر تیره شدن نوک پستان با نشانه های دیگری همراه بود باید با یک پزشک مشورت شود.





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: