بیماری لوپوس چیست؟
نوشته شده توسط : sibesalamati

بیماری لوپوس چیست و انواع آن

 

لوپوس نوعی بیماری مزمن خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال می شود و به بافت های سالم و طبیعی حمله می کند. همین امر باعث التهاب، تورم و اسیب به مفاصل، پوست، کلیه، خون، قلب و ریه ها می شود. در عملکرد طبیعی، سیستم ایمنی پروتئین هایی را به نام آنتی بادی ها تولید می کند که می تواند در برابر آنتی ژن هایی همچون ویروس ها و باکتری ها مبارزه نماید. بیماری لوپوس باعث می شود سیستم ایمنی نتواند بین آنتی ژن ها و بافت های سالمی تمایزی قائل شود. همین امر باعث می شود سیستم ایمنی آنتی بادی ها را برای مبارزه با یافت های سالم ارسال کند و باعث درد، تورم و اسیب به بافت ها گردد. هر بخش از بدن ممکن است با این فرآیند درگیر شود. در این مقاله سعی می کنیم اطلاعاتی را مورد لوپوس ارائه کنیم.

 

حقایقی در مورد لوپوس

در این بخش حقایق کلیدی در مورد لوپوس را ارائه خواهیم کرد. اطلاعات دقیق و جزئی را در ادامه مقاله بخوانید.

– لوپوس یک نوع بیماری خودایمنی است که به خاطر مشکلات موجود در سیستم ایمنی رخ می دهد. این بیماری می تواند خفیف یا تهدیدکننده زندگی باشد

– بیماری لوپوس مسری نیست

– چیزی که ما به عنوان لوپوس می شناسیم ، لوپوس منتشر(SLE) نام دار

– سایر انواع لوپوس در برگیرنده لوپوس دیسکوئید، لوپوس ایجاد شده توسط دارو و لوپوس جنینی است.

– بر اساس اطلاعات و گزارش های به دست آمده، حدود 1.5 الی 2 میلیون آمریکایی لوپوس دارند

– بیان شده است که بیش از 5 میلیون نفر از مردم سرتاسر جهان از این بیماری رنج می برند

– بیش از 90 درصد افرادی که از لوپوس رنج می برند زن هستند

– لوپوس بین سنین 15 الی 45 سالگی شایع تر است

– 72 درصد از آمریکایی 18 الی 34 سال نام این بیماری را نشینیده اند یا چیزی در مورد آن نمی دانند

– پزشکان بر این باورند که لوپوس نتیجه ژنتیک یا فاکتورهای زیست محیطی است.

– فاکتورهای خطر این بیماری شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف داروهای تجویزی خاص، عفونت با ویروس اپشتین بار و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاصی است.

– فاکتورهای زیست محیطی در برگیرنده قرار گرفتن در معرض استرس شدید، قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش،برخی داروها و آنتی بیوتیک هاست.

– اگرچه درمانی برای لوپوس وجود ندارد اما می توان نشانه ها را با دارو کنترل کرد

– درمان این بیماری با کورتیکواستروئیدها، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و تغییر سبک زندگی است.

 

انواع لوپوس

انواع لوپوس

انواع مختلفی از لوپوس شناسایی شده است اما نوعی که ما با عنوان لوپوس می شناسیم لوپوس منتشر نام دارد. سایر انواع در برگیرنده لوپوس دیسکوئید؛ ایجاد شده با دارو و لوپوس جنینی است. افرادی که لوپوس دیسکوئید دارند بیماری شان به پوست محدود خواهد بود. این شرایط با راش هایی که بر روی صورت، گرن و پوست سر ظاهر می شود مشخص می گردد و سایر اندام های داخلی را درگیر نمی سازد. کمتر از 10 درصد از بیماران مبتلا به لوپوس دیسکوئید به سایر اشکال سیستمیک پیشرفت می کنند. لوپوس منتشر بسیار حادتر و شدیدتر از لوپوس دیسکوئید است زیرا می تواند هر عضوی از بدن را درگیر خود سازد . برخی از افراد ممکن است التهاب یا سایر مشکلات را تنها در پوست و مفصل داشته باشند و برخی نیز مشکلاتی را در مفاصل، ریه ها، کلیه، خون و قلب تجربه می کنند. این نوع لوپوس اغلب با دوره های شعله ور شدن و دوره های عود مشخص می شود. لوپوس تحریک شده با دارو به خاطر واکنش به داروی خاصی ایجاد می شود و شبیه لوپوس منتشر است. داروهای مرتبط با این شکل از لوپوس در برگیرنده داروهای پرفشاری خون و آریتمی قلب است. شرایط نادری به نام لوپوس جنینی یا نوزادی زمانی رخ می دهد که مادر اتو آنتی بادی ها را به جنین انتقال می دهد. نوزاد تازه متولد شده یا جنین می تواند راش پوستی داشته باشد و با مشکلاتی در قلب و خون دست و پنجه نرم کند. معمولا راش ظاهر می شود و به تدریج بعد از شش ماه پس از تولد ناپدید می گردد.

 

لوپوس چیست؟

لوپوس چیست؟

عملکرد طبیعی سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها و میکروب هاست و اینکار را با تولید پروتئین هایی به نام آنتی بادی ها انجام می دهد که توسط گلبول های سفید تولید می شوند. در بیماری لوپوس سیستم ایمنی به درستی کار نمی کند و نمی تواند مهاجم و بافت های طبیعی را از هم شناسایی کند. آنتی بادی در برابر سلول های سالم تولید می شود و همین امر به درد، التهاب و آسیب به اندام ها منجر می گردد. به این آنتی بدی ها اتوآنتی بادی می گویند که باعث ایجاد التهاب در بخش های مختلف بدن می شوند و می توانند به بافت ها و اندام ها اسیب وارد کنند. یکی از رایج ترین نوع اتوآنتی بادی که در افراد مبتلا به لوپوس ایجاد می شود ANA است. این انتی بادی ها در خون جریان پیدا می کنند اما برخی از سلول های بدن دیواره شان به اندازه کافی نفوذپذیر هستند و به این آنتی بادی ها اجازه ورود می دهند. همین امر به حمله به DNA منجر می شود. باید توجه داشته باشید که لوپوس مسری نیست. لوپوس بیماری است که نشانه های آن عود می کند و بهبود می یابد. نشانه های شرایط مزمن ممکن است بدتر شود و بیمار را ناراحت نماید

لوپوس بیماری است که بیشتر افراد در مورد آن چیزی نمی دانند

بر اساس مطالعات انجام شده حدود 72 درصد از آمریکایی در مورد این بیماری چیزی نمی دانند. در سال های اخیر این بیماری توجه بیشتر افراد را به خود جلب کرده و مطالعات بیشتری بر روی آن انجام شده است.





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 7 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: