مزایای ویتامین B1
نوشته شده توسط : sibesalamati

مزایای ویتامین B1

 

ویتامین B1 ماده مغذی ضروری است که به گروه ویتامین ب کمپلکس متعلق است. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب و بهبود عملکرد قلب و عروق در بدن دارد. ویتامین B1 یکی از هشت ویتامین قابل حل در آب در گروه ویتامین ب کمپلکس است. این ویتامین به تبدیل کربوهیدرات به گلوکز کمک می کند و برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین B1 برای تجزیه چربی و پروتئین ضروری است. علاوه بر این مزایا، باعث حفظ تن عضلانی در امتداد دیواره سیستم گوارش می شود و باعث بهبود سلامت سیستم عصبی، پوست، مو، چشم، دهان و کبد می گردد. این ویتامین توانایی بدن برای تحمل استرس را افزایش می دهد و اغلب به آن ویتامین ضد استرس می گویند.

 

منابع مهم ویتامین B1

جگر و مخمر مهم ترین منبع این ویتامین هستند. غلات صبحانه تهیه شده از آرد کامل، جو، حبوبات منابع مهم ویتامین B1 هستند. مواد غذایی دیگر که شامل ویتامین B1 هستند عبارتند از :

– مارچوبه
– سیب زمینی
– قارچ
– کاهو
– اسفناج
– ماهی تن
– نخودفرنگی
– دانه آفتابگردان
گوجه فرنگی
– بادمجان

اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی شما را مطمئن می سازد که سطح ویتامین B1 کافی در بدن دارید. متاسفانه پخت بیش از حد این مواد و ذخیره سازی طولانی مدت آن ها در یخچال می تواند ویتامین را نابود سازد.

 

نشانه های کمبود ویتامین B1

نشانه های کمبود ویتامین B1

نشانه های اولیه کمبود این ویتامین در برگیرنده بی حالی، تحریک پذیری، از دست دادن حافظه، بی خوابی یا از دست دادن اشتها، کاهش وزن، سوء هضم یا یبوست است. اگر این شرایط درمان نشده رها شود می تواند به کمبود شدید تیامین منجر شود که با عنوان بری بری شناخته می شود. این شرایط با ناهنجاری مغز، قلب و اعصاب مشخص می گردد اما نشانه هایش از فردی به فرد دیگر متغیر است و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.

بری بری خشک: این شرایط در برگیرنده ناهنجاری عضلات و اعصاب است و فرد حس سوزشی را در پاهایش در شب احساس می کند.

بری بری مرطوب: نشانه های رایج این شرایط ضربان قلب سریع، احتقان مایعات در پاها، فشار خون خیلی پایین است که به شوک و حتی مرگ منجر می شود.

ناهنجای مغزی: در افرادی که معتاد به نوشیدن الکل هستند، کمبود ویتامین B1 می تواند به ناهنجاری مغزی منجر شود. نشانه های رایج چنین شرایطی در برگیرنده حرکات غیر ارادی چشم، مشکل در راه رفتن و سایر موارد است. اگر این شرایط نادیده گرفته شود می تواند کشنده باشد.

بری بری مربوط به دوران کودکی: این گزینه بیشتر در نوزادان تازه متولد شده مادرانی دیده می شود که در حال حاضر از کمبود تیامین رنج می برند و این شرایط را از طریق شیر به کودک انتقال داده اند. نارسایی قلبی، از دست دادن رفلاکس ها،فقدان صدا جزو نشانه های رایج این بیماری است.

 

مزایای ویتامین B1 برای سلامتی

مزایای ویتامین B1 برای سلامتی

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم تیامین می تواند به انجام عملکردهای مهم در بدن کمک کند و یکی از مواد ضروری مهم است. مزایای آن عبارت است از:

تولید انرژی را ترویج می کند:

قند یکی از منابع اصلی انرژی در بدن است که در حضور تیامین به شکل انرژی قابل استفاده تبدیل می شود. وجود این ویتامین برای تولید و ترویج انرژی در بدن ضروری است.

از اعصاب محافظت می کند:

ویتامین B1 نقش مهمی در توسعه مناسب اعصاب دارد. کمبود این ویتامین می تواند باعث از دست رفتن پوشش عصبی شود و به اعصاب اسیب وارد نماید و منجر به مرگ گردد.

از بیماری های قلبی پیشگیری می کند:

این ویتامین به تولید انتقال دهنده عصبی acetylcholine کمک می کند. این انتقال دهنده عصبی پیام ها را بین اعصاب و عضلات منتقل می سازد و شما را از عملکرد درست قلب مطمئن می سازد. کمبود ویتامین B1 می تواند به عملکرد نادرست قلب منجر شود. زمانی که این ویتامین به صورت وریدی برای چند روز به افراد مبتلا به کمبود ویتامین B1 داده می شود که از بیماری قلبی رنج می برند بهبودی در شرایطشان حاصل می گردد.

از آب مروارید پیشگیری می کند:

زمانی که این ویتامین به همراه سایر ویتامین ها به کار می رود می تواند از بروز آب مروارید پیشگیری کند.

خاصیت ضد پیری دارد:

ویتامین B1 به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می کند و از بدن در برابر نشانه های پیری همچون چین و چروک ها، لکه های پیری و سایر شرایط مرتبط با پیری محافظت می کند.

هضم و گوارش را بهبود می بخشد:

این ویتامین به ترشح اسید هیدروکلریک کمک می کند که برای تکمیل هضم ضروری است.

از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند:

ویتامین B1 می تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. افراد می توانند از این گزینه برای پیشگیری از آلزایمر استفاده کنند.

حافظه را بهبود می بخشد:

ویتامین B1 می تواند حافظه و قدرت تمرکز را بهبود ببخشد. این گزینه برای مدیریت اختلالات عصبی متعدد همچون ام اس استفاده می شود.

تولید RBC را تحریک می کند:

ویتامین B1 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد و می تواند فرد را سالم، فعال و پرانرژی نگه دارد.

اثر استفاده بیش از حد از الکل را تسکین می بخشد:

ویتامین B1 می تواند جلوی مشکلات مرتبط با استفاده بیش از حد از الکل را بگیرد.

اشتها را بهبود می بخشد:

این ویتامین می تواند اشتها و هوشیاری ذهنی را بهبود ببخشد.

نکته: ویتامین B1 یک نوع ویتامین قابل حل در آب است . به همین خاطر باید مطمئن شوید که رژیم غذایی متعادلی دارید و می توانید به طور منظم از این ویتامین استفاده کنید.





:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: