روش های درمان تعداد پلاکت پایین در بدن
نوشته شده توسط : sibesalamati

روش های درمان تعداد پلاکت پایین در بدن

 

تا به حال متوجه شده اید که بدنتان به راحتی کبود می شود و نمی توانید به راحتی جلوی خونریزی زخم ها یا بریدگی ها را بگیرید؟ یا اینکه اخیرا دچار خونریزی از بینی شده باشید و با خونریزی از لثه مواجه شده باشید؟ اگر پاسختان به این سوالات مثبت است ممکن است تعداد پلاکت اندکی داشته باشید. داشتن تعداد پلاکت پایین در بدن مشکلی است که در لخته شدن طبیعی خون دیده می شود.

 

چگونه تعداد پلاکت پایین در بدن را درمان کنیم؟

اگر متوجه توسعه کبودی زیاد و خونریزی برای مدت زمان طولانی بعد از برش کوچک شدید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا تعداد پلاکت هایتان مورد بررسی قرار گیرد. تشخیص این شرایط شامل چندین تست همچون ازمایش خون است که در آن سطح کل سلول های خونی و پلاکت ها تعیین می شود. برخی از اوقات این شرایط خفیف است و نیازی به درمان ندارد. در این شرایط خون می تواند به اندازه کافی لخته شود. در برخی از موارد نیر ممکن است تعداد پلاکت پایین بسیار حاد باشد و پزشک مجبور می شود از داروهایی برای کمک به لخته شدن خون یا تغییر داروهایی که مصرف می کنید استفاده نماید. داروها و درمان برای پایدار کردن تعداد پلاکت ها می تواند در برگیرنده داروهای متعددی باشد.
بعد از اینکه تشخیص انجام شد فرد می تواند از توصیه های زیر برای افزایش تعداد پلاکت ها، مدیریت نشانه ها و پیشگیری از عوارض موجود استفاده کند.

 

درمان تعداد پلاکت پایین

بهبود رژیم غذایی:

همانطور که می دانید ویتامین B12 یا فولات و کمبود این ها می تواند باعث کاهش تعداد پلاکت خفیف یا متوسط شود. مصرف این مکمل ها یکی از روش های موجود برای کمک به بهبود چنین شرایطی است اما گزینه بهتر این است که چنین مواد مغذی را از طریق مواد غذایی به دست آورید. کمبود ویتامین B12 یکی از کمبودهای رایج در جهان است. به همین خاطر باید مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را مصرف کنید:

– برخی از بهترین منابع شامل ویتامین B12 در برگیرنده گوشت، مرغ، جگر، ماهی سالمون، تن ماهی و بوقلمون است.

– منابعی که فولات خوبی وارد بدن می کنند در برگیرنده حبوبات، عدس، اسفناج، مارچوبه، آووکادو و چغندر می باشند.

علاوه بر اینکه مطمئن می شوید ویتامین B12 و فولات کافی دریافت می کنید بر روی خوردن رژیم غذایی متعادل که می تواند سیستم ایمنی را در برابر ویروس ها و عفونت ها مقاوم کند تمرکز نمایید.

میوه های تازه و سبزیجات جزو مهم ترین موادی هستند که می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنند.

کاهش مصرف الکل و نوشیدنی های شکردار:

نوشیدنی های سنگین می تواند تعداد پلاکت های بدن را کاهش دهد زیرا الکل تولید پلاکت را کندتر می کند. بر اساس مطالعات انجام شده نوشیدن الکل می تواند تولید گلبول های قرمز و سایر مواد را کاهش دهد. اگر به دنبال درمان شرایط خود هستید از نوشیدن الکل و نوشیدنی های شکردار دوری کنید.

کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی:

مواد شیمیایی همچون آفت کش ها و حشره کش ها، جیوه حاصل از برخی از مواد غذایی دریایی، آرسنیک و بنزن می تواند تولید پلاکت را کندتر کند. برای اینکه کمتر در معرض این مواد شیمیایی قرار بگیرید نکات زیر را رعایت کنید:

– از مواد ارگانیک استفاده کنید

– از پاک کننده های طبیعی استفاده نمایید

– سعی کنید برخی از مواد غذایی مورد نیاز خود را در منزل پرورش دهید

– از سوزاندن اسپری مواد شیمیایی و سایر موارد خودداری کنید

– از خوردن ماهی های بزرگی که حاوی جیوه هستند خودداری کنید.

کاهش یا متوقف کردن مصرف مسکن ها:

مسکن های بدون نسخه همچون آسپیرین و ایبوپروفن می تواند خون شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و تعداد پلاکت ها را کمتر نماید. با اینکه چنین داروهایی می توانند درد را کمتر کنند اما قادرند اختلالات خونریزی را افزایش دهند. اینکه چنین داروهایی چقدر باید مصرف شوند به فرد و شرایط او بستگی دارد اما سعی کنید بدون نسخه و تجویز پزشک از چنین مسکن هایی استفاده نکنید.

درمان های خانگی ممکن است نتوانند به سرعت درد شما را کمتر کنند اما با بهبود رژیم غذایی و کاهش التهاب می توانید این درد را با تدریج مدیریت کنید. تمرینات ورزشی و مکمل های ضد التهابی نیز کمک کننده است.

مصرف مکمل های گیاهی و گیاهان مفید:

علاوه بر ویتامین B12 و فولات بیان شده در بالا، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به تعداد پلاکت پایین می توانند با مصرف مواد زیر شرایط خود را بهبود ببخشند:

– ویتامین دی نقش مهمی در تولید سلول هایی که باعث تولید پلاکت می شوند بازی می کند و علاوه بر این می تواند به مدیریت بیماری های خودایمنی کمک نماید. ویتامین دی را می توان با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست آورد.

– ویتامین K نیز برای لخته شدن صحیح خون ضروری است و خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند اختلالات خونریزی را درمان نماید. پس غذاهای غنی از ویتامین K مصرف کنید

– از سبزیجات دریایی می توانند در برخی از شرایط برای افراد مفید باشند.

محافظت از خود در برابر آسیب ها و عفونت ها:

برای افرادی که در حال حاضر با تعداد پلاکت پایین شناسایی شده اند، پیشگیری از آسیب و عفونت بسیار اهمیت دارد زیرا این شرایط می تواند واکنش خودایمنی را بدتر کند و باعث خونریزی گردد. در تمرینات ورزشی و کار با دستگاه ها مراقب خود باشید تا اسیبی نبینید.

سعی کنید کبود شدگی را به طور طبیعی درمان کنید:

اگر تعداد پلاکت پایینی دارید که باعث کبودشدگی یا قرمزی بر روی پوست می شود سعی کنید از کرم های خانگی با مواد تشکیل دهنده ای همچون روغن جوجوبا و روغن نارگیل استفاده نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: